کاربرد نقوش گبه و دستبافته‌های‌ایرانی در دکوراسیون داخلی

۱۲ مهر , ۱۳۹۵ بازدید: 664 دسته: قیمت: 4900 تومان

بخشی از متن :

فرش دستباف‌ایران اگر نگوئیم در طول قرنها، حداقل در‌یک قرن اخیر، پس از نفت، بزرگترین سرمایه ملی منبع درآمد ارزی صادراتی ما به شمار می‌رفته است و گزافه نیست اگر بگوئیم گذشته از ارزش صادراتی، هنر قالیبافی مشخص ترین وسیله شناسائی فرهنگی ما به دنیا بوده است. هر کشور اگر صاحب چنین سرمایه بالقوه‌ای بود نه تنها در حفظ آن می کوشید بلکه سعی می کرد هر روز آن را نسبت به روز قبل وسعت ببخشد و توسعه بدهد ولی ما نه تنها چنین نکردیم بلکه با بی توجهی‌ها و‌ایجاد موانع شرایط را روز به روز بدتر کرده و مانع گسترش‌این صنعت عظیم‌ایرانی نمی شدیم و اکنون کار به جائی رسیده است که همه آنانی که به نحوی دسترسی در کار تولید و فروش و صادرات فرش‌ایران را دارند در‌این نگرانی عمیق به سر می برند که‌ایا فردایی برای آن وجود خواهد داشت؟ هرچه زندگی به سوی ترقی و تعالی ره می سپرد ارزش هنر آشکارتر می شود و‌این هنر به طور کلی چیزی است که احساسات ما را بر می انگیزد. پس هنر به طور عام عبارتست از خصوصیات اشیاء و پدیده‌های طبیعی و مصنوعی و ساخته دست انسان که احساسات ما را نسبت به خود بر می انگیزد و چون در تمام هستی نمی توان چیزی را‌یافت که در ما احساسی بر نیانگیزد، پس در همه چیز رگه‌های هنر وجود دارد و به جرأت می توان گفت جهان سرشار از هنر است. هنر را به طور کلی به دو گروه متمایز تقسیم می کنیم:

فهرست مطالب:
مقدمه
ریشه‌یابی نام گبه
آشنایی و شناختی از گبه
استاندارد و اندازه گبه
طرح گبه
رنگهای مورد مصرف در گبه
تقسیم بندی رنگ‌ها
۱-رنگ گرم
۲-رنگهای سرد
۳-رنگهای خنثی
تقسیم بندی کلی رنگها
۱-رنگ گرم
۲-رنگهای سرد
۳-رنگهای خنثی
تقاثرات نور بر رنگ های مختلف
سخن آخر مؤلف
سیم بندی کلی رنگها
۱-رنگهای آکروماتیک
۲-رنگهای کروماتیک
روانشناسی رنگها در گبه
توصیه برای پاک کردن لکه‌های گبه
توصیه برای مبارزه با بید و جلوگیری از بیدزدگی
موقعیت جغرافیایی استان فارس
گبه در چه منطقه‌ای و توسط چه کسانی بافته می شد
عشایر ‌ایل قشقایی
طایفه شش بلوکی
طایفه فارسی مدان
مهمترین طرح و نقش گبه‌های عشایری
۱-طرح شیر
اهمیت تاریخی طرح شیر
۲-طرح خشتی یا قابی شکل
۳-طرح حوض گبه
۴-طرح گل گبه
۵-طرح‌ایلاتی
۶-طرح درختی
۷-طرح هندسی
۸-طرح ابرش
۹-طرح چهارفصل
نقش‌ها نشانه‌ چه نماد و سمبلی هستند
طرح مشترک و نحوه بافت گبه در بین‌ایلات فارس
رنگهای مورد مصرف عشایر‌ایل قشقایی در گبه‌ها
مقایسه گبه‌های قدیمی با گبه‌های جدید
گلیم گبه(گچمه)
ویژگیهای فنی گلیم گبه(گچمه)
ریشه‌یابی نقوش گلیم گبه
نام‌های گبه‌های امروز و نمونه‌هایی از آن
نام گبه‌های دیروز و نمونه‌هایی از آن
طراحی و نقشپردازی
نقشمایه‌های گلیمی
گروه ۱: نقشمایه‌های هندسی
گروه ۲: نقشمایه‌های دوگانه
گروه ۳: نقشمایه‌های تلفیقی
گروه ۴: نقشمایه‌ها حاشیه‌ای
نقشهای گلیم قشقایی
۱٫نقش اشکالی
۲٫ کف ساده
۳٫محرمات
۴٫خشتی
۵٫قابی
۶٫ شطرنجی
کشکولی(؟)، دهه‌ هشتم تا دهه آخر قرن سیزدهم هـ.ق ۱۰۷-۱۶۳
دره شوری، دهه پنجم تا ششم قرن چهاردهم هـ . ق
کشکولی، اواخر دهه ششم قرن چهاردهم هـ .ق. ۱۴۲*۲۵۸ سانتیمتر
دره شوری، دهه دوم تا سوم قرن چهاردهم هـ .ق
کشکولی، اواخر دهه هشتم قرن چهاردهم هـ.ق
آردکپان، اواخر دهه هشتم قرن چهاردهم هـ.ق.
۱٫سوزنی قشقایی
۲٫اسلوب بافت و چگونگی کاربرد
۳٫نقشپردازی و رنگ آمیزی
۴٫نمونه‌های سوزنی قشقایی
دستبافته های ایلات بهارلو و اینالو
نقگلیم و سوزنی
دست بافته های ایلات عرب
طایفه‌های بافنده و ویژگیهای بافندگی
شپردازی و رنگ آمیزی
رنگ آمیزی
نمادها و نگاره‌ها در گلیم
نساختار و هندسه
نگاره‌‌‌های زندگی
نگاره‌‌‌های محافظت از زندگی
نگاره‌‌‌های زندگی پس از مرگ
نکاتی چند در طراحی دکوراسیون داخلی
اصول طراحی
الگوهای طراحی
تناسب
تعادل
انواع تعادلها
۱-تعادل متقارن
۲-تعادل شعاعی
۳-تعادل نامتقارن
هماهنگی
مقیاس
یکی شدن و فراوانی
ابعاد رنگ
انعکاس رنگ ها
مفهوم رنگ ها
سازواری اشکال هندسی و رنگها
مطالبی مهم درباره‌ رنگها
انواع نورها
منابع و مآخذ

4900 تومان – پرداخت
با توجه به اختلالات اخیر اینترنت در صورتیکه در موقع پرداخت آنلاین با خطا مواجه شدین با شماره 09357975577 از طریق تلگرام در تماس باشید.

آخرین فایل ها